יום שבת, אוגוסט 14

תרגום סימולטני

תרגום סימולטני הוא תרגום חי, כמעט תמיד מדובר, המתבצע בעת הדיבור. תרגום סימולטני מתבצע תוך כדי דבריו של דובר בשפה אחת שעליהם חוזר המתרגם באופן מיידי בשפה אחרת. תרגום סימולטני נפוץ מאוד בכל התנהלות פומבית רב-לשונית, וניתן לראות אותו במקומות בו בתי-משפט בינלאומיים, כנסים, טקסים ואפילו פגישות עסקים שונות. כך יכול נשיא ישראל או נשיא צרפת לשאת דברים בעצרת האו"ם בשפה הנוחה לו, כלומר עברית או צרפתית, אך כל היושבים בעולם דוברי השפות השונות ישמעו תרגום סימולטני בשפתם שלהם. ברוב המקרים בהם מדובר באירוע פומבי יעשה תרגום סימולטני דרך אוזניות שאליהן ישודר התרגום. במצבים יותר אינטימיים כמו פגישה עסקית איך כמובן צורך באמצעים שכאלו והמתורגמן יושב עם המסובים אל שולחן הדיונים.
תרגום סימולטני הוא תחום טובעני במיוחד המצריך מהמתרגם העוסק בו יכולות מרשימות ביותר של עיבוד מיידי של שפה אחת ומסירת המסר על המקום בשפה אחרת. עם זאת, בתחום עולם התרגום נחשב תרגום סימולטני למעין בין חורג, משום שהוא יוצא דופן בכך שהוא במדיום אוראלי ולא טקסטואלי. כלומר, ברוב סוגי התרגום מתבצע המעבר מטקסט לטקסט, אך במקרה של תרגום סימולטני מדובר במעבר ממילה מדוברת למילה מדוברת. אחד המדיומים הבודדים האחרים שאינם מטקסט לטקסט הוא תרגום כתוביות שבו מדובר במעבר מדיבור לטקסט.
בארץ כמובן נפוץ ביותר תרגום סימולטני מעברית לאנגלית שמאפשר לנוכחים בינלאומיים בהקשרים מרובי משתתפים שונים להבין את המדובר דרך תרגום סימולטני.
ישנו עוד סוג שלעיתים מכונה תרגום סימולטני והוא למעשה תרגום סימולטני אונליין שנעשה על ידי מכונות תרגום כמו תרגום גוגל והוא מתרגם בין לטקסט לטקסט באופן אוטומטי. תרגום סימולטני אונליין הוא תרגום סימולטני חינם שניתן ללא תשלום, אם כי מדובר במנגנון מוגבל עם פוטנציאל מסוים לטעויות, כפי שהסברתי כאן, ובכל מקרה הוא מוגבל כרגע לטקסטים בלבד.
המחירים של תרגום סימולטני כמובן אינם זולים, שכן הם דורשים מיומנות מיוחדת ולעיתים נדירה (בחלק מהשפות) וכן מחייבת נוכחות של המתרגם העושה תרגום סימולטני במקום. עם זאת, אין ספק שישנם הקשרים רבים בהם יש צורך בשירות של תרגום סימולטני ושילוב שני המאפיינים הללו של התחום מבטיח שכר נאה לכל מי שמצליח להתפתח ולהיות באמת טוב בתחום של תרגום סימולטני.

תגובה 1:

  1. תרגום סימולטני ? נשמע כמו משהו שיהיה קשה לכל חברת שירותי תרגום לעשות.. :)
    אני בטוחה שזה בהחלט מבטיח שכר נאה, כי הרי לא קל למצוא אנשים שבאמת טובים בזה !

    השבמחק