יום חמישי, ספטמבר 2

תוכנת תרגום: SDL Trados

SDL Trados היא ככל הנראה תוכנת התרגום המקצועית הנפוצה ואולי גם המוצלחת ביותר שקיימת כיום בשוק. SDL Trados אינה תוכנת תרגום כמו תרגום גוגל או תרגומטיק, אלא כלי עזר למתרגם המאפשר ממשק תרגום נוח, זיכרון תרגומי וניהול טרמינולוגי. היתרון של SDL Trados מבחינת הממשק הוא, בדומה להרבה סוגים של תוכנת תרגום, היכולת להציב זה בצד זה את טקסט המקור וטקסט היעד ולעבוד בנוחות מרבית תוך לא רק שמירת קשר עין עם שני הטקסטים אלא גם עם שמירה על קשר עין בין המקומות השונים בטקסט המתורגם והתוצר.

אחד הכלים המשמעותיים ביותר של SDL Trados בתור תוכנת תרגום הוא הזיכרון התרגומי. עקביות ואחידות בתרגום הם כיודע לכל אחד מהמאפיינים של תרגום טוב, וכאשר מתרגם מתרגם מילה מסוימת, צירוף או משפט באופן אחד במקום מסוים אך בצורה אחרת במקום אחר זוהי בעיה רצינית. מתרגמים שמודעים לבעיה זו מוצאים את עצמם לא אחד חוזרים לאחור בניסיון לאתר את המקום שבו כבר תרגמו את היחידה שכעת הם נתקלים בה שוב, או במקרה הפחות טוב פשוט לא שמים לב שמה שהם מתרגמים עכשיו זה משהו שהם כבר תרגמו קודם לכן וכעת הם מטפלים בו בצורה שונה. SDL Trados מסייעת לפתור את הבעיה הזו בכך שהיא זוכרת את האופן שבו תרגמנו יחידה כלשהי בעבר ומציעים לנו שוב את הפיתרון התרגומי שלנו כאשר אנחנו נתקלים באלמנט דומה בטקסט.

מבחינת הניהול הטרמינולוגי תוכנת התרגום SDL Trados מציע כלי דומה לפתרון של בעיה דומה בשימוש בטרמינולוגיה. בכדי למנוע תרגום של אותו מונח במקור לשני מונחים שונים ביעד בשני מקרים שונים, SDL Trados זוכרת את הבחירות שלנו ומזכירה לנו אותן כאשר אותה מילה מופיעה שוב. ניתן לשלוט בתכונה זו ולהגדיר איזה סוג של טרמינולוגיה מעדיף המתרגם.

SDL Trados היא תוכנת תרגום לא זולה בכלל והיא מיועדת לשימוש של מתרגמים העוסקים בתרגום מקצועי כמקצוע עיקרי שלהם. תמיד קשה לענות על השאלה מתי תוכנת תרגום מחזירה את ההשקעה בה מבחינת חיסכון בזמן ושיפור איכות התוצר, אך מניסיון אישי יכול שימוש מיומן בכלים של תוכנת תרגום כמו SDL Trados לחסוך כ-10%-20% מהזמן שלוקח תרגום, וחיסכון כזה יכול להיות בעל משמעות של מאות שקלים בחודש, מה שאומר שבתוך חודשים ספורים ההשקעה מחזירה את עצמה. עם זאת יש לזכור כי תוכנת תרגום כמו SDL Trados היא משהו שצריך ללמוד כיצד לעבוד איתו ולהתרגל לשימוש בו, ורק אז היא מתגלה במלוא היעילות שלה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה